Motoryzacja

Wygórowane ceny Adblue – czy pomimo tego nadal będzie popularny?

Od dłuższego czasu, wszystkie samochody, które trafią na rynek Unii Europejskiej powinny spełniać normę Euro 6. Norma ta zakłada obniżenie emisji tlenków azotu oraz cząstek stałych przez silniki. Najnowsze przepisy w szczególności dotkną silniki diesla. Producenci samochodów zostali zmuszeni do ulepszenia układów oczyszczania spalin. Niektóre modele musiały zostać wyposażone w katalizator SCR z dodatkiem środka redukcyjnego Adblue. Środek Adblue jest kluczowy szczególnie dla bezawaryjnego działania najnowszych silników wysokoprężnych. Najczęściej Adblue dolewany jest raz na jakiś czas, ale jego brak w przypadku niektórych pojazdów może całkowicie uniemożliwić jazdę. W sytuacji kiedy zabraknie tego płynu, silnik zostanie przełączony w tryb awaryjny i nie będzie można go uruchomić. Niestety, obecnie są duże problemy z kupnem tego środka, a ponadto jego cena bardzo wzrosła.

Dlaczego płyn Adblue jest tak bardzo ważny w przypadku niektórych silników?

Roztwór Adblue służy do zmniejszenia emisji tlenków azotu zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych. Wykorzystywany jest w pojazdach z silnikiem diesla wyposażonych w katalizator SCR, który odpowiada za proces oczyszczania spalin. Pozwala to na spełnianie rygorystycznej normy EURO 6. Z czego składa się Adblue? Jest to mieszanina wody destylowanej (67,5 %) i mocznika (32,5 %). Należy wspomnieć, że płyn Adblue w samochodach ciężarowych używany jest już od dłuższego czasu, a w przypadku pojazdów osobowych używa się go od czasu wprowadzenia w życie normy EURO 6. Przewiduje się, że w przyszłości udział pojazdów wyposażonych w zbiornik na Adblue znacznie wzrośnie przez ciągłe zaostrzanie norm emisji. Warto pamiętać, że Adblue nie jest dodatkiem do paliwa, ale środkiem, który łączy się ze spalinami. Samochody wyposażone są w osobny zbiornik na Adblue z wlewem najczęściej zlokalizowanym obok wlewu oleju napędowego (w niektórych samochodach znajduje się on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Dlaczego ostatnio notuje duży wzrost cen środka Adblue?

Należy pamiętać, że skład roztworu Adblue jest zawsze niezmienny bez względu na producenta. Najtańsza opcja to zatankowanie go z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, jest to najczęściej spotykane udogodnienie dla samochodów ciężarowych. Dla samochodów osobowych dedykowane są płyny pakowane w kilkulitrowych baniakach. Ostatnimi czasy ze względu na drożejący gaz, ceny Adblue również znacząco wzrosły. Z jakiego powodu tak jest? Do produkcji tej substancji używa się wody destylowanej, oraz półprodukt jakim jest amoniak, który otrzymywany jest z gazu ziemnego. Cena tego płynu wzrosła aż o 100 %. Wzrost cen odczują zwłaszcza kierowcy ciężarówek jeżdżących na dalekie dystanse, gdyż zużywa ona każdego miesiąca około 350 – 400 litrów. Szacuje się, że pojazd osobowy wykorzystuje około 1,5 litra płynu na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wygórowanym kosztem. Pomimo tego kierowcy samochodów osobowych robią zapasy Adblue z obawy przed problemami z dostępnością. Trzeba pamiętać, że silniki diesla wspomagane tym płynem nie mogą bez niego zostać wcale włączone.

Kłopoty z kupnem płynu Adblue

Następstwem znaczących podwyżek cen gazu jest także problem z dostępnością Adblue. Co więcej kilku europejskich producentów ograniczyło produkcję amoniaku. Jest to szczególnie duży kłopot zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują znacznych ilości Adblue do swoich pojazdów. Oprócz tego, że ceny dużo wzrosły, to środek dostępny jest jedynie na wybranych stacjach benzynowych, a zapotrzebowanie na niego jest bardzo duże. Część ciężarówek w Niemczech nie może jeździć przez niedobory Adblue. Pomimo tego główny wytwórca Adblue w Polsce zapewnia, że nie planuje ograniczeń produkcji, ale ceny roztworu nadal mogą znacząco wzrastać. Żeby nie wystąpiły problemy z dostępnością w Polsce zredukował on eksport tego produktu o 20 %.

Na jak długo starcza płyn Adblue? 

Adblue jest płynem wykorzystywanym niemal w każdej ciężarówce, oraz w silnikach wysokoprężnych nowej generacji. Jego najważniejszym przeznaczeniem jest chronić środowisko. Ze względu na skaczące ceny i problemy z dostępnością, należy wspomnieć na jak długo starcza ten środek. Mimo wszystko Adblue nie trzeba dolewać równie często jak oleju napędowego. Na pewno jego wykorzystanie jest zależne od typu silnika i sposobu jazdy. Przewiduje się, że, że 1 – 1,5 litra wystarczy na przejechanie 1000 km pojazdem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich pojazdach może zmieścić kilkanaście litrów płynu. Fachowcy proponują, żeby co 10 000 km wlać 10 litrów tego płynu. Jak widać nie jest to zbytnio kłopotliwy wynalazek, mimo to posiada duży wpływ na ochronę środowiska, oraz oszczędności przy spalaniu paliwa.