Jakie opony wybrać – wielosezonowe czy sezonowe?
Każdy właściciel pojazdu jest świadomy jak ważny dla bezpieczeństwa jazdy jest wybór dobrych opon. Pomimo tego, że w Polsce miesiące zimowe niezbyt często bywają zimne i śnieżne, jazda przez cały rok na oponach letnich nie jest rozsądnym rozwiązaniem. W okresie chłodów, kiedy ulice robią się śliskie warto przemyśleć zmianę opon letnich na zimowe, ewentualnie alternatywą jest zakup kompletu opon całorocznych. Jest to niewątpliwie rozwiązanie bardzo komfortowe, ponieważ nie trzeba zmieniać opon dwa razy do roku. Duża liczba kierowców zadaje sobie pytanie jaka jest różnica między oponami wielosezonowymi a letnimi, a przede wszystkim, czy są one w stanie zagwarantować właściwą przyczepność podczas ujemnych temperatur i oblodzonych ulic? Dla kogo opony całoroczne będą odpowiednim wyborem? Czy zakup jednego kompletu opon wielosezonowych jest bardziej opłacalny od tych sezonowych?
Najistotniejsze różnice między oponami sezonowymi a wielosezonowymi
Zadaniem opon jest zagwarantowanie doskonałej przyczepności, i jednocześnie bezpieczeństwa podczas jazdy. Aby było to możliwe, powinny być one dobrze dopasowane do warunków panujących na drogach. Inaczej skonstruowane są opony dedykowane do jazdy w wysokich temperaturach, a inaczej takie, których używa się w mroźne, śnieżne dni. Opony wielosezonowe są w pewnym sensie kompromisem. Opony całoroczne muszą sobie poradzić w każdej pogodzie. Na rynku dostępne są trzy rodzaje bieżników używanych zarówno w odmianach całorocznych, jak i letnich: symetryczne, asymetryczne a także kierunkowe. Rzeźby w oponach całorocznych mają cechy zimowe i letnie. Można powiedzieć, że tego typu bieżnik posiada dwie strony – letnią i zimową. Opony całoroczne różnią się od tych sezonowych także mieszanką, jaka została użyta do wytworzenia gumy. Jest ona przystosowana zarówno do jazdy w niskich, jak i wysokich temperaturach. Należy także powiedzieć, że opony całoroczne będą dobrym wyborem przypadku samochodów używanych głównie w mieście i na krótkich trasach. Samochody, które rocznie jeżdżą ponad 15 000 km powinny posiadać opony sezonowe.
Jakie są wady i zalety opon całorocznych?
Opony wielosezonowe są mniej kłopotliwe w użytkowaniu od opon sezonowych. Nie trzeba zmieniać ich dwa razy w roku, a jedynie raz na jakiś czas zdjąć je, aby zamienić miejscem. Dzięki temu, nie musimy martwić się przechowywaniem dodatkowego kompletu opon. Przy oponach całorocznych nie musimy się martwić, że pojawią się przedwczesne mrozy, co w przypadku opon letnich może nie być bezpieczne. Na pewno opony całoroczne są oszczędną opcją, ale należy być świadomym tego, że mają one pewne minusy. Na rynku można kupić modele, które dobrze radzą sobie w niskich temperaturach, inne z kolei w wysokich temperaturach. Z tego powodu konieczne będzie pójście na kompromis. Opony wielosezonowe w czasie niskich temperatur mają cechy podobne do opon zimowych średniej półki, jednak nieco gorzej poradzą sobie latem na suchej nawierzchni od dobrych opon letnich. Formalnie rzecz biorąc opony wielosezonowe są oponami zimowymi.
Kiedy wybrać opony sezonowe a kiedy wielosezonowe?
Zakup opon jest istotnym wyborem, przed którym prędzej czy później stanie każdy właściciel samochodu. Warto dobrze go przemyśleć, żeby jazda samochodem była komfortowa i bezproblemowa. Jeżeli posiadamy jakieś wątpliwości, można udać się do specjalistycznego sklepu i porozmawiać ze specjalistą. Tego typu sklepy można znaleźć prawie w każdym dużym mieście takim jak Warszawa, Wrocław, Poznań (opony w Poznaniu) czy Łódź. Zazwyczaj przyjmuje się, że opony całoroczne są dobrym wyborem dla osób, które jeżdżą najczęściej po mieście do 15 tysięcy kilometrów rocznie.